سلام بانو
آرايش بهداشتي بانوان

تكنيك‌هاي تند خواني (اسكن كردن متن!)
در بخش اول، مسائل پايه‌اي و اصول تند خواني را بررسي كرديم اين همه توضيح و تفسير را خوانديم تا به همچين چيزي برسيم! در اين مرحله بخش اعظمي از فرايند تند خواني را ياد خواهيم گرفت تا بتوانيم با سرعت بهتري متون را مطالعه كنيم؛ تكنيك پيش رو (Scanning) است.
در روش اسكن، چشم‌ها براي يافتن بخش بخصوصي از اطلاعات و داده‌هايي كه مغز به دنبال آن‌هاست، نگاهي سريع به متن مورد مطالعه خواهد داشت. اسكن در قياس با تكنيك مرور سريع يا (Skimming) روش آسان‌تري است.
تندخواني – Speed Reading
كلي ترين و كليدي ترين سوالي كه درباره تندخواني پرسيده ميشود اين است كه اصلا تندخواني چيست؟

تندخواني به طور كلي همان مطالعه ايست كه شما به شكل معمول و عادي انجام ميدهيد، تنها با اين تفاوت كه سرعت چشم و متن خواني خود را به حد چشمگيري افزايش ميدهيد.

يعني خط به خط كتاب را مطالعه كرده منتها با سرعت بالا و البته پيرو آن، درك مناسبي هم از متوني كه مطالعه ميكنيد بدست مي آوريد.

هركسي ميتواند با سرعت صدهزار كلمه در دقيقه مطالعه كند اما نكته اصلي اينجاست كه آيا ميشود هم با سرعت بالا مطالعه كرد و هم درك بالايي بدست آورد؟!

اين سيستم هاي مطالعه مانند تندخواني و بخصوص عكس خواني تمام تمركزشان بر روي اين مورد مهم است كه علاوه بر سرعت بالا، درك مطالعه را نيز افزايش دهند.

براي اينكه تبديل به يك تندخوان شويد، نياز است كه دوره هاي تندخواني را بگذرانيد و تمرين كنيد تا بتوانيد سرعت مطالعه خود را قدم به قدم افزايش دهيد.

تندخواني قدمت بيشتري نسبت به عكس خواني داشته و به همين دليل درحال حاضر دوره ها و آموزش هاي تندخواني در كشور ما بيشتر از آموزش هاي عكس خواني است.

 https://mrphotoreading.ir/speed-reading-or-photoreading/

انواع تكنيك‌هاي اسكن:
۱. روش مبتدي (يك انگشتي)
براي شروع، يك كتاب را در نظر بگيريد و از يك نفر بخواهيد لغتي را در صفحه مشخص كند و شما با يك انگشت بصورت عمودي يا افقي، دنبال لغت مورد نظر بگرديد تا آن لغت را پيدا كنيد. به همين سادگي! توضيح اضافه تري ندارد، به سراغ مورد بعدي برويم.

۲. روش نيمه‌حرفه‌اي (سه انگشتي)
همان كاري كه در روش مبتدي انجام داديم را اين‌بار با سه انگشت انجام مي‌دهيم، به اين صورت كه با استفاده از سه انگشت، به دنبال ۳ كلمۀ مشخص‌شده توسط شخصي ديگر، خواهيم بود. اين مرحله حوزۀ ديد شما را به چالش مي‎‌كشد. سعي كنيد در هر صفحه، بعد از دو يا حداكثر سه‌بار حركت انگشتان، كل صفحه را بررسي كنيد.

۳. روش حرفه‌اي (چهار انگشتي)
قبل از انجام دو مرحلۀ قبل، به سراغ اين مرحله نرويد! اين مرحله نياز به گذراندن تمرينات مربوط به حوزۀ ديد دارد، چراكه در اين قسمت بايد يكبار با استفاده از جستجوي عموديِ صفحه، تمام كلمات را از جلوي چشمان خود بگذرانيد و كلمۀ مورد نظر را بيابيد.
چهار انگشت را، به صورتي كه كل خط را دربرگيرد، از بالا به پايين به صورت زيگزاگ يا به شكل S حركت مي‌دهيم و در نهايت كلمۀ مورد نظر را پيدا مي‌كنيم.
اهميت روش هاي تندخواني
تندخواني توسط افراد بسيار زيادي در همه جاي دنيا آموزش داده مي شود. از اين رو افراد مختلفي با سلايق و پيشينه متفاوت از يكديگر براي فرا گرفتن آن اقدام ميكنند.
همين موضوع باعث مي شود كه هر فرد بدنبال روشي باشد كه از آن بيشترين بهره را ببرد و بتواند بازده بيشتري داشته باشد. روش هاي مختلف تندخواني اين فرصت را براي همه افراد فراهم ميكنند تا بتوانند اين تكنيك شگفت انگيز را به خوبي ياد بگيرند و از آن استفاده كنند.

 

عبارت خواني
يكي از بدترين آفات تندخواني، خواندن كلمات بصورت انفرادي و تك تك است.
اين كار تا حد بسيار زيادي سرعت مطالعه ما را پايين مي آورد،
چراكه ما بعد از خواندن هر كلمه متوقف مي شويم و صبر ميكنيم تا به كلمه بعدي برسيم.
اين توقف ها و مكث كردن ها تا حد بسيار زيادي از سرعت ما ميكاهد
و باعث مي شود تا سرعت مطالعه ما تا حد بسيار زيادي پايين بيايد.

چگونه عبارت خواني كنيم؟
عبارت خواني به معناي خواندن كلمات بصورت گروهي است.
براي مثال جمله “ما براي يادگيري به دنيا آمده ايم و جهان، معلم ماست” را در نظر بگيريد.
يك فرد كندخوان اين جمله را به صورت كلمه كلمه ميخواند و همين كار باعث پايين آمدن سرعت مطالعه او مي شود.
اما كسي كه تندخواني را ياد گرفته، اين جمله را بصورت

عبارت به عبارت مي خواند. بدين صورت:
ما براي يادگيري به دنيا آمده ايم و جهان معلم ماست
همانطور كه ديديد فرد كندخوان اين جمله را با ۱۰ بار مكث ميخواند.
درحالي كه فردي كه تنها تكنيك عبارت خواني را ياد گرفته، مي تواند با تنها ۵ بار مكث اين جمله را بخواند.
اين يعني شما تنها با ياد گرفتن يكي از روش هاي تندخواني ميتوانيد سرعت مطالعه تان را دوبرابر كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۷ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۲۲:۰۸ ] [ فرشاد حاتمي كيا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی